Dag 21: 19-03-2016

Om kwart na vier s ’nachts zou de bus voor ons klaar staan om te vertrekken naar de luchthaven in Bilbao. Dit was onze laatste nacht in Eibar.

Toen we om 12 uur s’ nachts terug in de residentie aankwamen begon iedereen al wat moe te worden. We hebben allemaal onze spullen ingepakt en de keuken in orde gebracht.  Hierna waren de meeste onder ons in slaap gevallen. Bram, Sander en Kobe hadden samen beslist om niet te gaan slapen en in plaats hiervan nog eens voor de laatste keer te genieten van het nachtleven in Spanje. Om 2 uur vertrokken ze het stadje in. Om op het gemak nog iets te gaan drinken. Voordat ze het doorhadden was het al tijd om terug naar de residentie de vertrekken. Omdat het al zo laat was en ze wel wat vermoeid waren dachten ze de taxi maar eens te nemen.

6 euro voor een taxi wat een luxe!

Eenmaal aangekomen aan de residentie was er nog geen leven te zien. Dus hebben ze iedereen goed wakker geschud. Heel rustig aan begon iedereen zich klaar te maken om de bus te nemen. Om iets na 4 zijn we rustig de bus in gestapt en vertrokken. Een klein uur later kwamen we aan in de luchthaven. Alles inchecken, door de scanners, nog even wachten op het vliegtuig en de lucht in. We hadden een geweldig uitzicht boven de wolken. Een dutje later waren we alweer thuis van een avontuur dat we nooit zullen vergeten.

20160319_051211[1]

Een ervaring voor het leven !

we zullen Spanje missen…

Wie weet tot in de toekomst!

Kobe

Dag 20: 18-03-2016

Na een stevig lekker ontbijt met vers brood bezorgd door mr. Mouha  was het tijd om te vertrekken voor de laatste stagedag in Tenneco. De laatste puntjes werden op punt gesteld en de afwerking gebeurt vlot. Onze dag eindigt wat eerder vandaag om de koffers te pakken en nog wat bij te slapen van afgelopen nacht want sommige hebben het dringend nodig. s ‘Avonds nog samen eten bij Culturu. En dan nog even slapen tot ze ons komen halen om 4.00 uur s ‘nachts.

Jorg en Bram S

Dag 19: 17-03-2016

Na een stevig ontbijt vertrokken we voor de voorlaatste keer richting Tenneco waar we de laatste hand legde aan de projecten.  s ’Middags een goed middagmaal en we waren er weer klaar voor om door te gaan tot s ’avonds. Om kwart voor 5 hebben we de bus terug naar de residentie genomen waar we 10 min later met de MCP-groep vergezeld van Emiel en de leerkrachten naar het wapenmuseum in de stad vertrokken. Na het museum was het pintxos tijd bij Culturu, een plaatselijk zaakje vlak bij het museum. Rond 21.00 u was iedereen terug in de residentie en maakten sommigen onder ons zich klaar voor een avondactiviteit. Slaapwel en tot morgen.

20160317_194102[1]

Dag 18: 16-03-2016

Pieter en Bram B

Dag 17: 15-03-2016

Dag 16: 14-03-2016

Deze ochtend ging het opstaan voor sommige onder ons niet zo vlot. Tegen dat we echter bij Tenneco aankwamen waren we er klaar voor. We wisten allemaal wat te doen dus vloog de dag zo om. Eenmaal terug in de residentie aangekomen zijn sommige onder ons Pintxos gaan halen en nog wat gaan shoppen, anderen hebben een dutje gedaan of even ontspannen. Toen iedereen terug was hebben we nog even “Junglespeed” gespeeld.

20160310_132846

Dag 15: 13-03-2016

De meeste onder ons waren gisteren tot in de vroege uurtjes opstap. Een deel naar Bilbao en de rest naar een lokale bar in Eibar. Dus vandaag stond uitslapen op de planning. Maar voor 3 vroege vogels stond een stevige wandeling op de planning. Onze goede vriend Jorg heeft zijn klimschoenen aangetrokken en is samen met de leerkrachten de berg op geklommen. Tegen dat zij terug kwamen begonnen we eindelijk wakker te worden. Deze nacht heeft Pieter de pech gehad, zijn portefeuille werd gestolen. We zijn samen naar de lokale politie gegaan om zijn papieren in orde te brengen. Anders mag hij volgende week niet het vliegtuig op. Daarna dachten we te gaan wandelen maar dat is niet meer gelukt. Tegen dat Pieter bij de politie buiten kwam waren we een kleine 2 uur kwijt. Na zo een stevige nacht begonnen we honger krijgen. We zijn samen rustig naar de stad vertrokken om er een paar Pintxos (hapjes) te eten. Achteraf nog iets gaan drinken en de dag zat er op. Daarna vroeg het bed in voor een lange zware week.

20160313_12561020160315_132051[1]

Dag 14: 12-03-2016

Na lekker ontbijt van vers gebakken brood van de bakker  hebben we ons allemaal klaar gemaakt voor een daguitstap naar Bilbao. We namen de bus in Eibar naar de grote bushalte van Bilboa waar we zijn overgestapt op de metro. Daar hebben we dan het Guggenheim museum bezocht. We hebben daar een paar mooie dingen kunnen bezichtigen, zoals werk van Andy Warhol en Richard Serra. Bijzonder waren de tulpen van Jeff Koons. Daarna zijn we iets gaan eten met de hele groep. Na de middag kregen we een vrijeaf. Op eigen houtje maakte we kennis met Bilbao en bezochten we een paar winkels. Om 17:30h moesten we terug aan het station zijn om samen terug de bus te pakken naar Eibar. Bijna Iedereen was op tijd behalve mr Mouha heeft de bus toch nog gemist en heeft dus een latere bus moest nemen. Na deze lange dag zijn we s’avonds toch nog een paar uurtjes van het nachtleven gaan genieten.

20160312_142239

20160312_120727
Jeff Koons
Richard Serra

Dag 13: 11-03-2016

Na een stevig ontbijt vertrekken we naar Tenneco voor de 5de stage dag en de laatste van de week. De projecten die we kregen in het begin van de week raken stilaan af. s’ Middags genoten we van een stevige maaltijd en waren we terug opgeladen voor een paar uur. s’Avonds hebben we het weekend ingezet maar we hebben het niet laat gemaakt want de dag erna stond er van alles op het programma.

Jorg en Bram S

Dag 12: 10-03-2016

Nog een beetje moe, maar toch lekker en goed gegeten vertrokken we naar Tenneco. Daar Aangekomen konden we verder werken aan onze projecten. Tegen de middag had iedereen zijn definitieve project gekregen. Sommige moesten eerst opmeten en andere konden al direct beginnen tekenen. ’s Middags was het weer een lekker 3 gangen menu op Tenneco. Door deze stevige maaltijd hebben we nog een productieve namiddag gehad. ’s Avonds nog uit gaan eten bij Kontent en daarna nog een paar spelletjes en we hadden er weer een geslaagde dag achter de rug.

20160318_094731[1]

Dag 11: 09-03-2016

Na een frisse douche en een stevig ontbijt namen we de bus naar Tenneco. Daar aangekomen konden de meeste onmiddelijk aan hun project beginnen, terwijl anderen nog niet wisten wat ze juist moesten doen. Na een productieve voormiddag was het tijd voor een stevig middagmaal, de stoofvlees met frietjes en de lasagne hebben gesmaakt. Zo konden we de namiddag weer goed inzetten. ’s Avonds nog leuk een spelletje gespeeld en daarna lekker onder de wol. Tot morgen!

20160317_213240

Dag 10: 08-03-2016

Vandaag was het opstaan wat moeilijker. De oogjes van de meesten waren nogal klein. Toch waren we op tijd aan de bushalte. Eenmaal aangekomen op Tenneco wisten de meesten wat doen. We zijn niet veel uit ons kantoor gekomen vandaag. Iedereen heeft goed gewerkt en was stik kapot. Op de terugreis naar onze residentie zijn sommigen onder ons zelfs in slaap gevallen op de bus, maar goed dat we onze halte niet gemist hadden.

Eenmaal aangekomen zijn we met een paar leerlingen naar een klerenwinkel in het dorp vertrokken waar alles aan halve prijs was. Dit shoppen had even geduurd vooraleer we hier buiten waren. Tegen dat we terug waren, was het al iets voor 8. Nog even genieten van de rust. De meesten onder ons hadden niet echt honger. Jorg en Kobe zijn tête-a-tête op restaurant geweest en de beste plaats gereserveerd voor heel de groep morgenavond.

Tot morgen !

20160310_132811

Dag 9: 07-03-2016

Iedereen goed uitgerust, douche nemen om een beetje wakker te worden, een stevig ontbijt binnenspelen en klaar om naar de bushalte te vertrekken. We werden opgehaald door een privébus van Tenneco. Een kwartiertje later kwamen we aan bij het multinationalbedrijf Tenneco. Dit bevindt zich in Ermua Baskenland. Ze maken verschillende soorten schokdempers voor de auto-industrie over heel de wereld.  Hier werden we met open armen ontvangen door de personeelschef Jorge. Aan de inkomhal kregen we een korte uitleg over het bedrijf. Hierna werden we begeleid naar het kantoor waar we gezamenlijk de meeste uren zullen doorbrengen. Bij een bedrijf met meer dan 500 werknemers horen natuurlijk serieuze veiligheidsregels waarvan we op de hoogte werden gebracht. Een uurtje later was het tijd om onze begeleiders te ontmoeten. Ieder kreeg een rondleiding van zijn begeleider. Natuurlijk zaten we in Spanje en wisten een deel van de begeleiders van deze ochtend pas dat wij stage kwamen lopen… er waren zelfs nog geen projecten voorzien. Dit was iets minder… Na een paar mensen aan te spreken en wat zoeken had bijna iedereen van ons een project. ’s Middags zijn we gezamenlijk naar de kantine vertrokken.We hebben het geluk dat we elke middag een GRATIS 3-gangen diner voorgeschoteld krijgen ! Dit had goed gesmaakt ! We konden allemaal wel een siësta gebruiken.Na een dikke pauze van 45 min schoten we weer allemaal aan de slag.Nog even doorwerken en de eerste dag stage zat er al op. ’s Avonds nog snel langs de Eroski (supermarkt) om al de ingrediënten voor ons avondeten te halen. Nog even koken met Jorg en Kobe, De Mol kijken en ons warm bed in voor de lange dag morgen.

Good night Spain and Belgium !

20160308_161900

Dag 8: 06-03-2016

Zondag was het uitslaap-dag. Nadat iedereen wakker was, hebben we genoten van een stevig ontbijt. Sommigen hebben  hunne was gedaan. Namiddag zijn we in het centrum geweest en hebben we het goed doel gesteund door een portie paella te kopen en hebben deze met smaak opgegeten. ’s Avonds hebben we week 1 mooi beëindigd met een lekkere maaltijd en een  flesje wijn.

Jorg en Bram S

Dag 7: 05-03-2016

Het bezoek aan de stad San Sebastian, na lang zoeken naar de bus zijn we uiteindelijk in de stad geraakt. Het weer viel tegen. De regen viel met pijpenstelen uit de lucht. Daarom zijn we met de mannen van MCP op bezoek gegaan gegaan naar een binnenactiviteit: het Aquamuseum. Daar konden wij kijken hoe het leven op en in zee is, en hoe het werken op zee geëvolueerd is. Na het kijken in het museum kwamen we in het mooiste gedeelte : het onderwaterleven.

Dag 6: 04-03-2016

Goed gegeten, goed geslapen en fris voor de dag, vertrokken we naar Ameria Eskola waar we de bus genomen hebben naar Mutriku. Daar stond onze gids (Noemi) op ons te wachten. Zij heeft ons “The basque way-es” laten zien. The basque way-es is een waterkrachtcentrale met 16 turbines waarmee men stroom opwekt door middel van de golven. Deze centrale wekt minder energie op dan eerst verwacht, maar de Basken zien dit meer als een experiment. Daarna zijn we een vissershaven gaan bezoeken. Daar hebben we een visveiling meegemaakt. Na de interessante visveiling zijn we natuurlijk goed gaan eten in een restaurant, waar de meesten een goed visje gegeten hebben. ‘s Avonds zijn we nog met de trein weggeweest om te gaan bowlen. Nog een goede maaltijd en daarna lekker onder de wol.

Pieter en Bram B

Dag 5: 03-03-2016

Na een frisse douche en een stevige maaltijd begon de dag. Op weg naar Armeria Eskola om hierna met een minibus naar eerste het bedrijf Gaindu te gaan. Eens aangekomen bij het eerste bedrijf kregen we een rondleiding door de baas. In het bedrijf maakten ze machines voor voornamelijk de auto- industrie. Bij iedere machine hebben we uitleg gekregen, ook stonden er al meerdere machines klaar om verstuurd te worden naar bv China.
Nadat we het eerste bedrijf volledig gezien hadden, zijn we doorgereden naar het tweede bedrijf dat in samenwerking staat met het eerste en dus ook machines voor de auto- industrie maakt. En na een siësta nog goed gegeten bij Kontent en de dag zat er weeral op.

Pieter en Bram B

Dag 4: 02-03-2016

Na het ontbijt, weer een stevige wandeling maken naar de Spaanse school, waar Angel ons stond op te wachten. Vandaag stond Hydraulica op de planning.

Dus werd er weer een stevige portie theorie op ons gegooid.

DSCI0439

Eens dit achter de rug, mochten we weer een praktische oefening maken. Dit vond iedereen wel zeer plezant. Hierna hebben we nog snel een beetje uitleg gekregen over conventioneel draaien en mochten we natuurlijk zelf ook even achter de draaibank staan. Na een afscheidsgroet aan Angel zat ons dagje er weer op. Nu waren we compleet vrij ! Snel langs de winkel voor een paar pintjes en onze avond kon niet meer stuk.

Kobe

Dag 3: 01/03/2016

Vandaag is de dag begonnen met een stevig ontbijt. Hierna zijn we rustig doorgewandeld naar de Armeria Eskola, om hier per klas les te krijgen (de zogenaamde workshops)

Onze klas moest  met Angel Sanchez mee om de basis van pneumatica aan te leren. Ondanks zijn Engels met een serieus Spaans accent begrepen we toch het meeste van wat hij ons leerde. Eenmaal de theorie achter de rug mochten we het labo in om zelf een pneumatisch circuit op te stellen. Met een beetje sukkelen was dit gelukt. Nu was het tijd om een stapje moeilijker proberen. We moesten een elektrisch gestuurd pneumatisch circuit opbouwen, dit was al een pak moeilijker. Met een beetje hulp van Angel lukte de opdracht. Onze dag zat er op. Nog een bezoekje aan de winkel brengen en ons middageten voorbereiden. ’s Avonds nog een heerlijk pintje en onze dag zat er op.

Kobe

Dag 2 : 29-02-2016

GOOOOD MORNING, Na een douche hop richting de ontbijttafel, om na het ontbijt aan de Armeria Eskola een bezoek te brengen en een rondleiding bij te wonen. Op de plaats waar we verblijven hebben we ’s middags een stevig maal gehad. Na het eten zijn we gaan winkelen. Een filmpje kijken op de kamer van onze goede buren Bram en Jorg. Om 19 uur  een wandeling gaan maken met de begeleidende leerkrachten en nog even gaan winkelen GOOOD NIGHT,Zzzzz. Op naar dag 3!

De reis: 28-02-2016

We zijn vertrokken om half 8 in het station van Hasselt met de trein, naar het station van Leuven om daar de trein te nemen naar Zaventem. Eenmaal aangekomen en ingecheckt hebben we even kunnen genieten. Taksvrij winkelen en  even genieten van een koffie bij Starbucks, om daarna richting het vliegtuig te wandelen. Voor sommigen onder ons was het de eerste keer en was het toch wel even spannend OM VAN DE GROND TE GAAN. Eens in de lucht hebben we allen genoten van een dutje, Zzzz….

Eenmaal geland moesten we onze koffer zoeken op de band. Voor de inkomhal stond het busje klaar om ons van de luchthaven naar Eibar te brengen. In de universiteitsresidentie kreeg ie zijn kamer. Valies snel droppen en dan richting centrum om te genieten van de eerste Spaanse lunch. ’s Avonds nog een avondmaal en dan terug richting slaapplaats, naar Bram en Jorg’s room. waar er “movienight” was. Het was zo interessant dat Jorg in slaap viel tijdens de film, gelukkig in zijn eigen kamer